Als praktijk wil je natuurlijk zichtbaar zijn, en blijven, voor je doelgroep. Maar publiciteit kost geld en dat moet je dan wel hebben. Daarom vroegen we PR consultant Pieter Valk van PVPR om tips die niets of bijna niets kosten, maar je praktijk wel duidelijk in de kijker spelen.

1. Persbericht

Zeker wanneer je net begint is het belangrijk dat je dat luid en duidelijk laat weten in je eigen regio. Door een persbericht te sturen aan lokale media (vergeet hierbij ook websites en blogs niet!) laat je hen weten dat je gaat beginnen of net geopend bent. De kans is groter dat ze je berichtje plaatsen als je er een nieuwswaardig tintje aan geeft. Misschien zit je met je praktijk wel in een bijzonder gebouw? Of ben je de eerste in de regio? Of heb je een hele nieuwe aanpak? Soms is iets nieuwswaardiger dan je denkt. Probeer ‘out of the box’ te denken zoals ze dat in marketingtaal zo mooi noemen. Belangrijk is dat je bericht kort en bondig is en antwoord geeft op de vragen wie, wat, waar en wanneer. Kijk anders eens op internet voor voorbeeld-persberichten.

Maar je kunt ook nieuws creëren door iets ludieks te organiseren of te bedenken. Daar kunnen de volgende tips je inspiratie voor geven:

2. fotowedstrijd

Heb je een Facebookpagina? Nee? Maak die dan snel. Als je ergens makkelijk met je doelgroep in contact kunt komen is het daar wel! Om te zorgen dat je veel volgers krijgt, maar ook om te zorgen dat je naamsbekendheid groter wordt, kun je een leuke fotowedstrijd organiseren. Laat mensen foto’s insturen van hun mooiste zwangere buiken, de meest enthousiaste en ongeduldige oudere broertjes of zusjes, de leukste babykamers etc. De foto met de meeste stemmen wint. Misschien dat je voor de prijs kunt samenwerken met een lokale kinderwinkel? De winnaar krijgt een setje babykleertjes of eerste schoentjes of een leuke accessoire voor in de babykamer. Met een beetje mazzel zet de winkel jouw actie ook op hun website of Facebookpagina!

3. Goede doelen

Een goed doel koppelen aan je eigen beroepsbranche of een onderwerp dat daar mee te maken heeft geeft je ook de mogelijkheid aandacht te vragen. Bovendien zet je hiermee jezelf en je praktijk in een positief daglicht. Zamel bijvoorbeeld speelgoed of andere dingen in voor moeders in nood of voor kinderen in ramp- en oorlogsgebieden. Je kunt de actie aankondigen door aan lokale kranten een persberichtje te sturen. Hierin vertel je wat over het goede doel, en over hoe mensen je kunnen helpen. Zet de actie ook op Facebook en deel hem met vrienden, familie en bekenden, maar ook met bestaande en oude klanten. Aan het eind van de actie kun je weer een persberichtje sturen met hoeveel er is verzameld. Misschien dat je zelf een foto van de aflevering in het land van het doel, of een symbolische overhandiging aan iemand van het goede doel kunt fotograferen. Stuur die foto mee!

4. Open dag

Organiseer op een woensdagmiddag of een andere geschikte dag een open huis. Als je praktijk groot genoeg is doe je dit daar, en anders zoek je een andere leuke locatie. Misschien dat je ook hiervoor op zoek kunt gaan naar andere partijen om dit samen mee te organiseren. Denk hierbij aan speelgoed- of kinderkledingwinkels, kinderdagverblijven etc. Of misschien zijn er in jouw buurt of woonplaats mensen die hele leuke kinderkleding maken of -accessoires? Maak er een soort mini-braderie van. Mensen die de open dag komen bezoeken krijgen leuke hapjes en drankjes in het thema ‘baby’ of ‘zwanger’. Leuke alcoholvrije cocktails, cupcakes met muisjes, bakerkindjes; alles kan! Ook deze dag kondig je weer een paar weken van tevoren aan bij de lokale en regionale media en via je eigen site en social media. En na afloop stuur je een goeie foto om te laten zien hoe druk het was! Bij succes, doe je het volgend jaar weer.

Succes!

Meer tips? Volg Pieter op www.pvpr.nl, www.facebook.com/pvpramsterdam en @pvprpieter

En wat doe jij eigenlijk om aandacht voor je praktijk te vragen? Of heb je het wel druk zat? Laat het ons weten in de comments!