Soms weet je het even allemaal niet meer. Wat wil ik nou eigenlijk? Waar gaan we naartoe met onze verloskundige praktijk? Wat is onze visie? Wat maakt ons bijzonder? En sta ik daar wel achter? Dockwerk is een bedrijfsadvies bureau voor verloskundigenpraktijken. Walter Stuifzand is een van de drie coaches van Dockwerk: “wij kijken: waar sta je nu, waar wil je naartoe en wat moet je daarvoor doen?”

“We vragen eerst hoe het met de betrokkenen is, en dat zijn dus de maten van die praktijk. Als het goed is werk je om te leven, en niet andersom. Dus we vragen eerst: wat wil je met je leven? Hoe gaat het met je? Wat zou je anders willen? Dat noemen we de persoonlijke drijfveren van de betrokkene. Dat is stap 1.”

Samenwerking
“Stap 2 is: hoe gaat de onderlinge samenwerking in de maatschap?
Dan geef je elkaar feedback en komen er allerlei dingen naar voren waar we het dan samen over gaan hebben. We doen testen om te kijken wie waar heel goed in is, zodat je bij taakverdeling de juiste keuzes maakt. Dat je niet die pionier die altijd nieuwe ideeën heeft de boekhouding laat doen, want dat is gedoemd om te mislukken.”

Ideologie
“Stap drie is de praktijkideologie. Wat bedrijven hun missie noemen. Waartoe zijn wij op aarde? Zeker in steden waar heel veel praktijken zijn is het handig om te laten zien waar jouw praktijk voor staat, en ook waar je niet voor staat. Het kan zijn dat je op holistische basis werkt, met alle nieuwe trends en ontwikkelingen of dat je juist alleen een vroedvrouw wilt zijn. Het kan ook zijn dat je het aanspreekpunt bent voor alle vrouwenzaken op medisch seksuologisch gebied, van puber tot de overgang. Je kan veel meer doen dan alleen verloskunde. Het maakt ook eigenlijk niet uit wat je doet, als je het er maar van te voren met je maten over eens bent.“

Visie
“Stap vier: visie. Bij alles wat er speelt moet je bedenken hoe je hier tegen aankijkt en: doen we het nu, doen we het later of doen we het niet? Daaruit kies je strategieën die je het komende jaar gaat toepassen. En dat mogen er niet te veel zijn, want er moet ook nog gewerkt worden. Dus als jij centering pregnancy wil gaan doorvoeren dan heb je daar al een flinke kluif aan, want je moet procedures maken, folders laten drukken en een opleiding volgen, dus als dat je strategie is voor het komende jaar dan moet je er niet teveel andere dingen bij willen doen.”

Organisatie
“Als je eenmaal weet wat je gaat doen, en vooral wat je niet gaat doen, dan ga je kijken hoe je dat gaat organiseren. Dat is stap vijf. Hoe doe je dat zo dat iedereen lekker werkt en ook nog tijd heeft voor een privé-leven. Dingen als taakverdeling, besluitvorming, overleg en delegeren.”

Begroting
“En dan als laatste punt de begroting. Want als je eenmaal bedacht hebt dat je gaat uitbreiden en een nieuw echo-apparaat gaat kopen dan is het ook handig om een begroting te maken waarin je alle plannen doorrekent, zowel de inkomsten als de uitgaven.”

Drie soorten klanten
“We hebben eigenlijk drie soorten klanten: de eerste soort zegt ‘hé, t gaat eigenlijk wel heel lekker, dus what’s next?’. Dat zijn klanten die we al jarenlang hebben en waar we elk jaar nog even voor een APK teruggaan. Het andere soort klant, daar is het bonje. Hetzij omdat het aantal inschrijvingen erg terugloopt, of ze hebben ruzie met een andere praktijk of juist binnen hun eigen praktijk. Er is misschien iemand ziek, enfin, allemaal ellende. Dat is helemaal niet leuk, die hebben gewoon te lang gewacht. Die groep komt ook wel. Maar er is ook nog een groep die er tussenin zit. Het gaat allemaal zo zijn gangetje, maar er is aan alle kanten ruimte voor verbetering. Die komen nog niet zo snel, en juist voor die groep kunnen we zoveel doen. Het maakt mij niet uit hoe mensen willen samenwerken, ik heb daar geen mening over. Ik vraag wat de mensen willen en dan gaan we kijken hoe we dat kunnen organiseren. Wij kijken: waar sta je nu, waar wil jij naartoe en wat moet je daarvoor doen?”

Meer informatie via http://www.dockwerk.nl