Onlangs was er een relletje in het Mauritshuis over een mevrouw die haar kind de borst gaf en gevraagd werd dat ergens anders te gaan doen. Het Voedingscentrum heeft een campagne waarbij instellingen zich als ‘borstvoedingsvriendelijk’ kunnen positioneren. Onatal sprak met Patricia Schutte van het Voedingscentrum: “Het Voedingscentrum wil de acceptatie van borstvoeding vergroten en vindt dat het geven van borstvoeding vanzelfsprekend zou moeten zijn.”
Jullie maken je sterk voor borstvoedingsplekken, waarom is dat?
“Het Voedingscentrum wil drempelverlaging voor moeders die hun kind ook buitenshuis de borst willen geven. Uiteraard moet iedere moeder voeden op de plaats en manier zoals zij en haar kind dat het prettigst vinden. Met het beeldmerk Voeden kan hier maken wij ons sterk voor voeden in het openbaar. Het Voedingscentrum wil de acceptatie van borstvoeding vergroten en vindt dat het geven van borstvoeding vanzelfsprekend zou moeten zijn.”
Waarom vinden jullie die acceptatie zo belangrijk?
“Uit onderzoek naar de publieke opinie over borstvoeding in het openbaar blijkt dat 94% van de respondenten het als normaal beschouwt als een onbekende vrouw in zijn/haar bijzijn de fles geeft. Bij borstvoeding ligt dit percentage op 57%. Borstvoeding is de beste voeding voor een baby. Ook heeft borstvoeding geven voordelen voor de moeder. Enkele voordelen van borstvoeding:
• Borstvoeding bevat alle voedingsstoffen die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling van kinderen in de eerste 6 maanden
• Borstvoeding beschermt de baby tegen ziekten
• De hoeveelheid en samenstelling van de borstvoeding wordt vanzelf afgesteld op de behoefte van het kind
• Borstvoeding beperkt bloedverlies bij de moeder na de bevalling
• Borstvoeding maakt het makkelijker om na de bevalling weer op gewicht te komen
• Borstvoeding zorgt voor een band tussen moeder en kind
Jullie hebben een project met het beeldmerk ‘voeden kan hier’, kun je daar wat meer over vertellen?
“Het beeldmerk is bedoeld voor: horeca-ondernemers, attractieparken en winkelbedrijven, maar ook bijvoorbeeld zorginstellingen (denk wachtkamers van ziekenhuizen, consultatiebureaus en verloskundigenpraktijken), bibliotheken, sporthallen, speeltuinen etc. Degene die het beeldmerk gebruikt, geeft aan positief te staan tegenover borstvoeding en geeft hiervoor ook nadrukkelijk gelegenheid. Kortom: een positief en uitnodigend welkom voor moeders die borstvoeding willen geven. Bedrijven die het beeldmerk willen gaan voeren, kunnen bij het Voedingscentrum aangeven wat voor soort bedrijf zij zijn en op welke plaats zij het beeldmerk willen plakken. De aanvragers moeten verklaren dat management en personeel positief staan tegenover borstvoeding.”
Meer informatie over Het Beeldmerk ‘voeden kan hier’
Ik heb mijn zoontje 15 maanden borstvoeding gegeven en mijn dochtertje drinkt nu ruim acht maanden aan de borst. Ik heb geen negatieve ervaringen met mensen die niet accepteren dat ik in het openbaar borstvoeding geef. Ik neem een grote sjaal mee en niemand die ziet dat ik zit te voeden. Ik vraag dan ook nooit of ik mag voeden. Mensen die hun kindje een flesje geven vragen tenslotte ook geen toestemming. Ik denk dat een beeldmerk niet nodig is omdat mijn inziens er geen probleem is totdat je het zelf tot een probleem van maakt. Ik vind het wel opvallend dat er heel weinig vrouwen zijn die voeden in het openbaar. Misschien is er toch nog een taboe om je kindje te geven wat nodig is.
Verloskundigenpraktijk Vivian