Als verloskundige heb je een mooi vak en het vak is volop in beweging. Het huidige klimaat verlangt dat de verloskundige zich als ZZP’er in de markt zet. Daarbij is het van groot belang dat je weet hoe je jezelf kunt ‘verkopen’.
Dat is over het algemeen niet hetgeen waar je het eerst aan denkt als je verloskundige wordt, maar wel iets dat steeds belangrijker wordt. Je moet je meerwaarde bewijzen in de relatie met de klant. Er zijn immers meer verloskundigen dan de markt kan verdragen.
Hoe doe je dat? Hoe vertel je de potentiële klant waarom ze juist bij jou moeten zijn, in plaats van bij die ander? Hoe concurreer je op een goede manier met anderen, zonder dat je jezelf daarin voorbij loopt?
Een bekende kreet uit de marketing is USP. USP staat voor ‘Unique Selling Point’. Datgene waarin jij anders bent dan al die anderen die dezelfde dienst verlenen. Het is de moeite waard om daar eens over na te denken. Wat is eigenlijk je USP? Hoe onderscheidt jij je van anderen? Misschien is het een vaardigheid, een onderdeel van het vak waarin je extra bekwaamheden hebt. Misschien is het een karaktertrek, ben je van nature een goede luisteraar, of aanpakker, of …
In de persoonlijke dienstverlening, waar verloskunde natuurlijk onder valt is het minder gebruikelijk om je USP op prijs te richten. Wie wil er nou ‘de goedkoopste’ verloskundige. Wat wel kan is leuke gratis extra diensten of spullen aanbieden. De eerste afspraak gratis, of bij een eerste afspraak een gratis rammelaar. Op die manier kun je nieuwe klanten binnen halen.
Maar de belangrijkste marketing is ook in deze branche ‘mond tot mond’ reklame. Jonge moeders praten met elkaar en vertellen daarbij hoe geweldig jij als verloskundige bent. Ook dit kun je stimuleren, door bijvoorbeeld een aardigheidje aan te bieden als iemand jou een nieuwe klant bezorgd. Een bosje bloemen is zo gekocht, is een vriendelijk gebaar en jij bent weer een klant rijker.
Wij zijn benieuwd:
Hoe onderscheid jij jouw praktijk van anderen? Deel je tips en inzichten om elkaar te inspireren voor leuke, nieuwe, en onderscheidende ideeen!