Vanaf 1 juli 2013 worden de UZI-pas en het UZI-servercertificaat niet meer gratis verstrekt door het UZI-register. Vraag deze dus snel aan wanneer u dat nog niet heeft gedaan, na 1 juli rekent het UZI-register voortaan € 522,- voor een UZI-servercertificaat.
In de regeling ‘Gebruik burgerservicenummer in de zorg‘ staat dat UZI-middelen ten minste 3 jaar gratis worden verstrekt. Deze periode is inmiddels afgelopen. Daarom wordt er door het UZI-register per 1 juli een kostendekkend bedrag in rekening gebracht voor UZI-passen en UZI-servercertificaten.
Kosten UZI-pas en UZI-servercertificaat per 1 juli:
- UZI-pas € 483,- voor 3 jaar (tarief is onafhankelijk van welke pas u kiest)
- UZI-servercertificaat € 522,- voor 3 jaar
Ook de kaartlezer en software met telefonische ondersteuning worden per 1 juli 2013 niet meer gratis verstrekt bij de UZI-pas. Vanaf 1 juli kunt u deze producten zelf aanschaffen. Voor passen die voor 1 juli worden aangevraagd, zijn de software en de kaartlezers nog gratis. Voor meer informatie of vragen: UZI register
U bent volgens de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg (wbsn-z) verplicht in alle berichtgevingen tussen zorgaanbieders onderling (en naar de zorgverzekering) het BSN te gebruiken. Dit geldt voor alle elektronische, maar ook voor alle papieren berichtgevingen. Dit om persoonsverwisseling en daardoor medische fouten te voorkomen.
De registratie van het BSN zou bij elke zorgaanbieder moeten beginnen met een legitimatie. Het Wettelijk Identificatie Document (WID: rijbewijs/paspoort/identiteitskaart) dient te worden getoond bij het eerste contact met de zorgverlener. Op basis van de gegevens uit het document zal bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) het BSN moeten worden opgevraagd en vastgelegd.
Zonder UZI-servercertificaat is het niet mogelijk contact te krijgen met de GBA en de legitimatie van client te verifieren. Zonder verificatie mag u het BSN niet gebruiken en officieel dus ook niet bij de verzekeraar de uitgevoerde zorg declareren. Het UZI-servercertificaat wordt verder ook gebruikt voor de koppeling met Peridos (tbv de digitale aanlevering van de counseling gegevens), Praeventis (hielprik) en de PRN.
De UZI-pas heeft u vooralsnog alleen nodig wanneer u het beveiligingsniveau van Onatal wilt opschroeven. In plaats van een gebruikersnaam en wachtwoord kunt u dan alleen met een UZI-pas inloggen. Meer informatie hierover vindt u in Onatal via ‘Applicatie instellingen’->’Beveiliging’.
De aanvraag van een UZI-servercertificaat kunt u gemakkelijk uitbesteden aan Microware Automatisering. In uw versie van Onatal kunt u via ‘Applicatie instellingen’->’UZI Certificaat’ een aanvraag starten. U betaalt hiervoor wel een kostendekkende vergoeding aan Microware Automatisering.