Veilig online communiceren is namelijk belangrijker dan ooit. Door het coronavirus vindt een groot deel van onze communicatie online plaats. Maar hoe pak je dit veilig aan en hoe weet je dat je de juiste (veilige) kanalen gebruikt? Wij vertellen je er in deze blog alles over.
Geplaatst op 14-01-2021
Wist je dat 20% van de verloskundigenpraktijken nog steeds onveilig communiceert?
Nu communicatie met cliënten en collega’s steeds meer online plaatsvindt, worden externe middelen zoals videobellen, e-mail, chats en social media platformen als communicatiemiddel ingezet. Technologie staat voor niets, alles is mogelijk. Altijd en overal. Ontzettend fijn, maar het brengt ook risico’s met zich mee; want hoe zit het eigenlijk met de veiligheid en hoe voorkom je dat gevoelige informatie in verkeerde handen komen? Wist je bijvoorbeeld dat WhatsApp regelmatig een beveiligingslek heeft en de metadata aan externe partijen verkoopt? En gesprekken via Zoom niet altijd versleuteld zijn?
Oplossing voor veilige communicatie: zwangerenportaal.nl
Door in Onatal een koppeling te maken met zwangerenportaal.nl kun je niet alleen eenvoudig het dossier met cliënten delen (en automatisch voldoen aan de huidige wet- en regelgeving). Ook krijg je toegang tot verschillende tools voor veilige communicatie met cliënten en collega’s. Maak je nog geen gebruik van zwangerenportaal.nl? Lees hier alles over zwangerenportaal.nl.
Zo voorkom je dat gegevens van cliënten in verkeerde handen terecht komen
Nu kies je er waarschijnlijk regelmatig voor om een bericht te sturen naar cliënten via een social media platform of e-mail. Begrijpelijk, maar wist je dat deze omgeving niet beveiligd is en (ongemerkt) derde partijen kunnen meekijken?
Verstuur eenvoudig beveiligde berichten naar je cliënten
Maak je eigen praktijk kanaal aan op zwangerenportaal.nl en verstuur eenvoudig én in een beveiligde omgeving berichten via content beheer. Ruim 80% van de verloskundigenpraktijken gingen je voor. Je kunt zelf bepalen naar wie je de informatie verstuurd, bijvoorbeeld per zwangerschapsweek of voor een bepaalde afspraakdatum. Op de content beheer pagina vind je diverse video’s om zelf content aan te maken.
Dit gaat je veel tijd schelen
In content beheer schrijf je ook eenvoudig je eigen welkomstbericht. Dit bericht wordt automatisch naar cliënten verstuurd wanneer ze zich aanmelden bij zwangerenportaal.nl. Zo heb je er zelf geen omkijken meer naar én het is ook nog eens een stuk veiliger dan e-mail. Benieuwd hoe een welkomstbericht eruit ziet? Hier vind je een voorbeeld van een welkomstbericht.
De laatste updates van zwangerenportaal.nl
Wij blijven de functies van zwangerenportaal.nl continu doorontwikkelen, daarom hebben we de afgelopen maand niet stilgezeten en verschillende updates doorgevoerd. Lees hier alle updates.
Vraag van de maand: hoe koppel ik cliënten bij een tweede zwangerschap?
De afgelopen periode werd deze vraag vaak gesteld. Bij een tweede (of meerdere) zwangerschapsdossier is het account gekoppeld, maar het dossier nog niet. De cliënt valt dan onder ‘te linken cliënten’. In deze video leggen wij je stap voor stap uit hoe je eenvoudig het dossier van cliënten bij een tweede zwangerschap koppelt.
Vragen, opmerkingen of feedback?
Wij helpen je graag! Heb je een vraag of een verzoek? Maak dan een support ticket aan in Onatal. Wil je zelf invloed uitoefenen op de ontwikkelingen binnen Onatal? Meld je dan aan voor onze werkgroep, waarbij jij je stem kan laten horen.