Beste verloskundigen,

Vanwege de vele vragen die wij krijgen willen wij jullie graag informeren over de stand van zaken met betrekking tot de Perined aanlevering.

20 maart 2019 hebben wij op eigen initiatief bepaalde functies voor de nieuwe Perined aanlevering alvast geactiveerd.

(zie: https://onatal.nl/blog/update-maart-2019-perined-aanlevering-oud-lvr)

Ondanks het feit dat wij nog geen reactie van Perined hadden ontvangen op onze testberichten vonden wij dit toch noodzakelijk om jullie niet in tijdgebrek te laten komen.

Uiteraard kwamen met de activering ook de vragen en de foutmeldingen. Wij verwijzen in bijna alle gevallen naar Perined en hierbij willen wij toch wat aanvullende achtergrondinformatie geven waarom wij dit doen.

Uit jullie vragen maken wij op dat 1 belangrijk onderdeel niet duidelijk is.

Dit is een product van Perined.

Zie het als zorgmail, welke wij geïntegreerd hebben in Onatal, maar dan om de verzending aan Perined te kunnen doen. Perined is dus ook, net als Zorgmail, zelf verantwoordelijk voor de uitrol van dit product en de support hierop.

Specifieke vragen over het waarom van de (nieuwe) velden of hoe de velden moeten worden geïnterpreteerd kunnen zij dan ook het beste beantwoorden. Wanneer er een gebrek is aan informatie kun je dus het beste contact opnemen met Perined.

Zonder al teveel in de technische details te duiken willen wij proberen duidelijk te maken waarom wij bij foutmeldingen doorverwijzen naar Perined, zodat jullie niet het gevoel hebben van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

De foutmeldingen die op dit moment ontvangen worden vanuit de validatie zijn voor gebruikers moeilijk tot niet leesbaar. Dit hebben wij in een vroeg stadium al aangegeven bij Perined, maar is tot nu toe nog niet aangepast.

Wij verwijzen jullie naar Perined, maar hebben inmiddels begrepen dat Perined vervolgens meldt dat jullie bij jullie softwareleverancier moet zijn. Zij zeggen dat de meldingen voor ons bedoeld zijn, maar dit is niet het geval. Zoals gezegd, dit is een product van Perined.

  • Het aanmaken, valideren en versturen van de berichten bestaat uit verschillende stappen.
  • Onatal is slechts verantwoordelijk voor enkele van die stappen.
  • Andere partijen zijn verantwoordelijk voor alle overige stappen.
  • Een foutmelding kan uit elke stap voortkomen en hoeft dus niet uit Onatal te komen.
  • Het zal bijna altijd eerst moeten worden uitgezocht uit welke stap de foutmelding voortkomt en wie voor die stap en dus voor de foutmelding verantwoordelijk is.

Wij hebben aan het begin van dit project al aangegeven aan Perined dat wij niet de kennis en ook niet de tijd/budget hebben om uit te zoeken waar de foutmelding uit voortkomt.

Wij zouden dan support moeten leveren op producten die niet van ons zijn en zonder dat wij daar kennis over hebben.

Deze complete implementatie in Onatal moeten wij, net als alle andere softwareleveranciers, zonder budget doen. Wij zijn hier nu al meer dan een jaar intensief mee bezig. Deze ontwikkeltijd gaat ook ten koste van de overige ontwikkelingen welke gewenst zijn vanuit jullie als gebruikers. Daarnaast hebben alle partijen in de keten budget gekregen voor hun werkzaamheden behalve de softwareleveranciers uit zowel de 1ste als de 2de lijn.

Perined stelt hiermee impliciet dat de kosten voor jullie zijn, de gebruikers van de software, aangezien het werk uiteindelijk toch betaald moet worden en dat in de tarieven doorgevoerd zal moeten worden.

Hetzelfde geldt voor de beschikbare tijd. Wij hebben reeds begin januari 2019 in samenwerking met onze testpraktijk de laatste testberichten verzonden naar Perined. Wij hebben meerdere keren bij Perined geïnformeerd naar de uitkomst van deze testberichten, maar hebben hier pas half april 2019 weer bericht over ontvangen. Vervolgens wordt er dan verwacht dat wij de uitkomsten in een zeer beperkte tijd (nog steeds zonder budget) verwerken. Ook wij werken volgens een planning en deze kent inmiddels andere prioriteiten welke liggen bij onze gebruikers.

Wij zien ook dat er geen enkele rekening wordt gehouden met jullie tijd. Wij hebben de functionaliteit alvast geactiveerd om jullie te helpen de achterstallige administratie zoveel mogelijk te beperken. Anders dan bij LVR moet bij de Perined aanlevering elke client afzonderlijk worden aangepast/aangevuld, gevalideerd en worden opgestuurd.

Hoe langer Perined wacht met het daadwerkelijk correct kunnen ontvangen van de gegevens hoe meer werk jullie als gebruiker moeten inhalen vanaf 1 januari 2019.

Wij hopen dat we meer duidelijkheid hebben kunnen geven over het product van Perined en de status hiervan en dat wij jullie dus niet van het kastje naar de muur sturen, maar de antwoorden daadwerkelijk bij Perined liggen.

Wij adviseren jullie om daar de vragen te blijven stellen totdat het is opgelost vanuit Perined.

Wij blijven ook in gesprek met Perined en hebben ook aangegeven budget nodig te hebben om verdere ontwikkeling te kunnen doen, zodat wij niet genoodzaakt worden dit door te belasten aan jullie als praktijk.

Gelukkig zijn we nog niet zo ver en gaan wij ervan uit dat Perined zijn zaken op orde krijgt en haar product goed uitrolt en ondersteunt en de softwareleveranciers budget krijgen voor de ontwikkeling die zij moeten doen.