Na eerdere grote overnames als Instagram en Whatsapp wist Facebook eigenlijk al direct wat de volgende overname moest worden: Onatal.

Een gedeelte van de overname som wordt in aandelen uitbetaald en het andere gedeelte in contanten. Er is gekozen om het overname bedrag niet bekend te maken.

“De overname van Onatal door Facebook is een logische volgende stap in onze missie om de wereld meer open en verbonden te maken”, legt de persvoorlichter van Facebook uit. “De verloskunde worstelt al jaren met het delen van gegevens over zwangerschappen, terwijl iedereen al lang dagelijks zijn hele privéleven met iedereen deelt… waarom sluiten we de ongeborenen hierbij uit?”

Het komt ook niet als een verassing dat er gekozen is voor Onatal. “Onatal is nou eenmaal de beste, grootste en meest innovatieve software leverancier binnen de verloskunde en zijn ook al jaren de goedkoopste binnen de markt!” aldus de persvoorlichter. “Ons doel is dan ook om zodanige reclame inkomsten te genereren, zodat we in de toekomst net als alle andere Facebook producten ook de diensten van Onatal gratis kunnen aanbieden aan de zorgverleners.”

Straks hoeft een verloskundige geen dossiers meer uit te wisselen met andere zorgverleners, deze verschijnen direct op de tijdlijn van de collega zorgverleners en iedereen die het wil weten.

Wel is het van groot belang dat verloskundigen en gynaecologen eerst “Vrienden” met elkaar worden. “Wij zien hier een belangrijke rol voor de KNOV en NVOG”, aldus de persvoorlichter. De techniek is slechts een gereedschap, de belangrijkste rol voor samenwerking ligt bij de samenwerkende zorgverleners.

De zwangere kan op deze manier worden voorzien van allerlei handig tips, trucks en aanbiedingen die nodig zijn tijdens de zwangerschap en wanneer de baby geboren is. Deze zijn dan ook direct aan te schaffen via de Zwangerapp of via de webshop van het Zwangerenportaal.

Voor de nieuwgeborenen zijn er ook talloze voordelen. Het Facebook account wordt automatisch aangemaakt vanuit Onatal en de eerste echo foto’s worden automatisch ingesteld als profielfoto. Uiteraard kunnen deze foto’s ook gedeeld worden met familie en vrienden alsmede de groeicurves.

Bij bijzondere intakegesprekken en controles klik je in Onatal voortaan op “Vind ik leuk!”. Degene die vrienden zijn krijgen dan ook direct een melding van deze controle zodat ook zij op de hoogte zijn.

Voor mensen die zich zorgen maken om de privacy van de medische dossiers adviseren wij andere oplossingen te verkennen. Bijvoorbeeld Onatal PWD of Onatal Interact, deze oplossingen worden ook vandaag de dag gebruikt voor het delen van gegevens… “Op het eerste gezicht zijn deze oplossingen vergelijkbaar met wat nu met Facebook gedaan gaat worden, maar vergeet niet dat je dan helemaal zelf je medische gegevens op Facebook moet zetten!” waarschuwt de persvoorlichter.

Facebook is blij alle nieuwe babies op haar netwerk te verwelkomen: “Het zal misschien even duren voor er begrijpelijke status updates op de tijdlijn van onze nieuwe leden gaan verschijnen. Wel verwachten we snel de eerste “Vind ik leuk!” van de kleine zelf, bijvoorbeeld nadat papa en mama de kamer opnieuw hebben geschilderd. Of als het tijd is om de luier te verschonen.”

Hoe staat u tegenover deze nieuwe ontwikkelingen en het gemak dat deze innovaties met zich meebrengen? Laat het ons weten in de onderstaande commentaren.