Beste Onatal gebruikers, Voor een elektronisch patienten dossier zoals Onatal is een goede beveiliging een van de basis eisen. Uiteraard gaan wij hier aan onze kant dan ook zeer zorgvuldig mee om. Er blijven echter een aantal aandachtspunten waar u als gebruiker rekening mee moet houden om de best mogelijke beveiliging voor u en uw […]
Beste Onatal gebruikers,
Voor een elektronisch patienten dossier zoals Onatal is een goede beveiliging een van de basis eisen. Uiteraard gaan wij hier aan onze kant dan ook zeer zorgvuldig mee om. Er blijven echter een aantal aandachtspunten waar u als gebruiker rekening mee moet houden om de best mogelijke beveiliging voor u en uw clienten te kunnen garanderen.
Daarom hebben wij een aantal aanpassingen gedaan om het voor u makkelijker te maken om verantwoord met de gegevens om te gaan. In dit nieuwsbericht noemen we deze aanpassingen, en geven we een aantal tips.
Wijzig periodiek uw wachtwoord
Het is altijd raadzaam om periodiek uw wachtwoord te wijzigen. Dit kon al via het menu Begin->aanpassen wachtwoord.Vanaf heden helpen wij u met een herinnering op het startscherm om periodiek uw wachtwoord te wijzigen.
Uiteraard kunt u ook op elk ander moment uw wachtwoord wijzigen zodra u bijvoorbeeld vermoed dat uw wachtwoord bij derden bekend is.
Let op: als u niet tijdig uw wachtwoord bijwerkt zal uw account om beveiligings redenen geblokkeerd worden! In dat geval kan uw collega op zijn/haar eigen naam inloggen en via Begin->applicatie instellingen->medewerkers voor u een nieuw wachtwoord instellen.
Gebruik goede wachtwoorden
Veel mensen gebruiken een simpel wachtwoord dat makkelijk te onthouden is, zoals de eigen naam, of geboortedatum. Dit is door derden uiteraard zeer eenvoudig te raden, met alle risico’s van dien. Daarom dringen we er op aan wachtwoorden te kiezen die niet zo eenvoudig te raden zijn. Ook is het goed om een combinatie van hoofdletters, kleine letters en cijfers te gebruiken. Daarnaast is het van groot belang om geen wachtwoorden te gebruiken die u bij andere diensten ook gebruikt (bijvoorbeeld e-mail, facebook, google, etc). Gebruik voor elke dienst/website/applicatie een ander wachtwoord!
Gebruik auto-logout en afmelden
Bij Begin->Applicatie instellingen kunt u de auto-logout tijd instellen. Kies hiervoor een redelijke tijd, afhankelijk van wat praktisch is in uw praktijk. Na de gekozen tijd wordt u automatisch afgemeld als u voor die periode niet actief bent. Dit is met name belangrijk zodat derden geen toegang krijgen tot uw clienten wanneer uw computer, laptop, tablet of telefoon gestolen wordt, of bij een inbraak.
Naast de auto-logout is het altijd raadzaam om netjes af te melden (via Begin->afmelden) wanneer u geen verder gebruik gaat maken van Onatal.
Gebruik een beveiligde verbinding
U kunt onze applicatie benaderen via http en https. Alleen wanneer u https (inclusief s) in uw adres balk ziet staan kunnen wij een versleutelde verbinding tot stand brengen.
Daarom waarschuwd Onatal vanaf nu op het moment dat u Onatal niet via een beveiligde verbinding benaderd, en geeft u de link naar de beveiligde verbinding.
In sommige gevallen kan een praktijk geen gebruik maken van een https verbinding, en wordt de beveiliging op een andere manier geregeld. Over enkele dagen gaan wij de https verbinding verplichten en zal standaard http niet meer te gebruiken zijn. Pas daarom uw bookmarks zsm aan en geef het aan ons door als u geen gebruik kunt maken van https, wij werken dan met u samen om hier een oplossing voor te vinden.
Zorg dat uw mobiele telefoonnummer in het systeem staat
Wanneer uw wachtwoord niet meer werkt of u problemen heeft met inloggen met een verlopen UZI pas of certificaat, dan kan er in bepaalde gevallen worden ingelogged via SMS. Het is in dit geval van groot belang dat voor alle medewerkers de (eigen) mobiele telefoonnummers staan ingevuld binnen Begin->Applicatie instellingen->medewerkers. Als deze niet zijn ingevuld of onjuist zijn, dan is er geen enkele manier om in te loggen wanneer uw wachtwoord, pas en/of certificaat is verlopen.
Gebruik het verhoogde beveiligings nivo
Vanaf Onatal versie 4.0 kunt u zelf het beveiligings nivo van uw praktijk aanpassen. Er zijn 2 nivos:
Standaard: u kunt inloggen met gebruikersnaam/wachtwoord
Hoog: u kunt alleen inloggen met UZI pas, MicroWare certificaten of SMS
Kijk voor aanvullende informatie bij Begin->Applicatie instellingen->Beveiliging
Zorg voor een anti-virus scanner en firewall
Uw systeembeheerder kan u adviseren bij het gebruik van een goede antivirus scanner en firewall op uw eigen computer/laptop. Zelf hebben we geen advies mbt merk of soort, maar willen wel aandringen op het belang dat u dergelijke software op uw computer gebruikt.
Let op ‘meekijkers’
Net zoals bij het intoetsen van uw pincode bij een pinapparaat is het ook belangrijk om op te letten dat niemand met u meekijkt wanneer u in gaat loggen in Onatal. Is dit toch gebeurt, wijzig dan zsm uw wachtwoord.
Houd uw computer up-to-date
Voor Windows, Mac OS, etc worden periodiek updates beschikbaar gesteld. Zorg ervoor dat u deze altijd zsm installeerd. Ook voor browsers zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, etc worden updates uitgebracht. Ook deze dienen zsm geinstalleerd te worden.
Verdere vragen?
Mocht u nog verdere vragen hebben over het veilig gebruik van uw computer en de applicatie, dan raden wij u aan hier eens over te spreken met een professioneel systeembeheerder. Deze kan u hierin het beste advies geven, en periodiek uw computers controleren en bijwerken.
Wij hopen u met deze informatie en tips geholpen te hebben.
Met vriendelijke groet,
Het Onatal Team