Afgelopen nacht werden wij uit ons bed gebeld door ons monitoringsysteem en geattendeerd op een storing bij een van onze leveranciers. Dit bleek de leverancier te zijn waar onder andere onze domeinnaam www.onatal.nl staat. Hierdoor was voor een deel van onze gebruikers Onatal tijdelijk niet goed bereikbaar.

De betreffende leverancier bleek aangevallen te worden door een zogenoemde “DDOS” aanval. Dit is een toonaangevende leverancier op dit gebied en er waren ook vele andere websites in Nederland niet of slecht bereikbaar. Omdat het onze domeinnaam betrof was zowel Onatal als onze statuspagina voor een deel van onze gebruikers niet of slecht te bereiken.

De aanval was vrij snel weer afgeslagen en de diensten weer gewoon bereikbaar. Helaas bleek in de ochtend, in nasleep van de “DDOS” aanval, dat er een nieuwe storing was ontstaan bij dezelfde leverancier. Bij deze storing was voor een deel van de gebruikers Onatal niet bereikbaar, maar het was deze keer afhankelijk van de verbinding. Er was bijvoorbeeld wel verbinding via 4G, maar niet via Wi-Fi, of andersom. Inmiddels is ook dit probleem door de leverancier verholpen

Wij zijn ons ervan bewust dat een storing als deze een hoop overlast veroorzaakt bij jullie als gebruikers. Wij zijn ook op ontzettend veel situaties voorbereid en worden hierop ook geattendeerd door ons monitoringsysteem. Dit systeem draait 24/7 waardoor wij altijd direct op de hoogte zijn wanneer er iets gebeurt. Echter was het vinden van een oplossing voor een “DDOS” aanval op een leverancier van domeinnamen zowel voor ons als voor vele andere websites een nieuwe situatie.

Om dit in de toekomst te kunnen voorkomen treffen wij maatregelen om niet meer afhankelijk te zijn van 1 provider voor het functioneren van de domeinnaam. Ook zullen wij maatregelen treffen om nog meer manieren van communicatie op te zetten voor dit soort situaties, zodat u als gebruiker ook op de hoogte gebracht kan worden. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat wij bereikbaar zijn, maar ook dat wij jullie allemaal op een snelle en efficiënte wijze kunnen bereiken en kunnen informeren over de voortgang.

Wij bieden onze excuses aan voor dit ongemak en zullen in de aankomende tijd de diverse maatregelen communiceren via onze nieuwsbrief.

Vriendelijke groeten,

Joost & Joost