Social media zijn al jaren hot. De meeste gebruikers zijn tussen de 18 tot 35 jaar, toevallig ook de leeftijd waarop de meeste vrouwen zwanger raken, dus er liggen kansen voor het oprapen om juist deze groep te benaderen. Toch maken maar weinig verloskundigenpraktijken gebruik van *social media* om met hun cliënten te communiceren of nieuwe cliënten te werven. Vandaar vandaag onze top tien tips om het meeste uit Facebook te halen:
1) Naam: gebruik je eigen (praktijk)naam, dus bij voorbeeld Verloskundigenpraktijk Het Eendje De Meern of in een grotere plaats Verloskundigenpraktijk Visser Amsterdam-West.
2) Volgers: nodig iedereen die je kent uit om je pagina te liken, hoe meer likes een pagina heeft hoe populairder het eruit ziet. Vraag ook actief aan huidige en nieuwe cliënten om je te volgen op Facebook, vermeld het bijvoorbeeld ook standaard in mails die je verstuurt en op je website.
3) Uiterlijk: kleed de pagina aan, net als je website. Upload een foto voor je profiel hier staat uitgelegd hoe dat moet: https://www.facebook.com/help/163248423739693 en voor de achtergrondfoto: https://www.facebook.com/help/190613671010922. Een goed verzorgde Facebook pagina zorgt voor de eerste kennismaking bij zwangeren uit je regio.
4) Adres: Zorg ervoor dat je jouw adres “claimt”, zodat als een zwangere zoekt op een verloskundige praktijk in jouw regio je eruit springt. Hier is een handige stappenlijst om jouw adres toe te voegen: http://allfacebook.com/facebook-places-business_b17578
5) Bijblijven: volg informatie en actualiteiten. Nieuws (ook verloskundig nieuws) vliegt het snelste de wereld rond via social media, zoals Facebook. Als jij de eerste bent met een baanbrekend nieuwtje op je pagina dan komen mensen vaker terug.
6) Contact: Onderhoud het contact met je actieve cliënten: houd de messages in de gaten! Als een cliënt contact zoekt via Facebook dan moet er natuurlijk wel een snelle reactie volgen.
7) About: vul dit vooral aandachtig in, dit is de plek waarop jij jezelf kunt presenteren. Houd het specifiek: als praktijk in Brabant kun je toch geen cliënten uit Groningen begeleiden. Geef je specialiteiten aan, heb jij bij voorbeeld een hele warme praktijk of juist meer een praktische, zakelijke? Hebben jullie een eigen echo-apparaat? Verschillende mensen zoeken verschillende dingen, hier kun jij juist jouw doelgroep aanspreken.
8) Website: vergeet ook niet om je website te vermelden, evenals telefoonnummers en een e-mail adres.
9) Wees actief. Mensen vinden het leuk als ze comments krijgen op hun posts en zullen dan ook meer geneigd zijn om een volgende keer op jouw posts te reageren. Ga discussies aan, beantwoord vragen, zoek andere verloskundigen op en kijk wat die zoal plaatsen. Deel nuttige, geinige of rare informatie. Bedenk wat je volgers grappig of nuttig zouden kunnen vinden en deel dat. Dat kan nieuwe wetgeving zijn of een leuk filmpje over borstvoeding.
10) Plezier. Misschien wel de belangrijkste tip: speel een beetje met Facebook. Misschien krijg je er wel lol in en dan is het opeens helemaal geen moeite meer om dagelijks te kijken of er nog leuke nieuwtjes zijn om te delen, of interessante discussies om aan deel te nemen. Maar wees gewaarschuwd: Facebook kan best wel verslavend zijn…
Maak jij in jouw praktijk al gebruik van Facebook of andere social media? Laat het weten in onderstaand commentaar en moedig je collega’s aan om jullie pagina te “liken”.
En mocht je dit nog niet gedaan hebben vergeet dan natuurlijk niet om de Onatal pagina op Facebook te “liken” 😉
ik zie mezelf als medisch professional, en daar hoort vlgs mij geen reclame via facebook erbij, dat doen de huisartsen, tandartsen, fusiotherapeuten etc ook niet, laat de facebook maar voor de verkopers van kleding, schoenen etc…maar ieder moet voor zich zelf weten, laat dat duidelijk zijn. Alleen een beetje jammer voor ons imago
Tuya
Het gevaar hiervan is dat sommige vrouwen ook social media gaan gebruiken om bv aan hun verloskundige aan te geven dat de bevalling is begonnen (ik heb sinds 10 uur ww-en om de 5 min), of ze sturen een whats’s up. Is dit waar we op zitten te wachten?
Verloskundige Praktijk LIFE
Ik heb al sinds vorig jaar een Facebook pagina voor de praktijk. De zwangeren vinden het hartstikke leuk! We zetten er de geboortes op (enkel jongen of meisje, geen naam ect) en inderdaad de nieuwtjes. We gebruiken het eigenlijk al 2e website. Er is nog geen zwangere geweest die ons middels Facebook heeft willen laten weten dat de weeën begonnen zijn. Daarvoor bellen ze ons gelukkig nog steeds. Social media is nu eenmaal van deze tijd en wij als jonge praktijk gaan met onze tijd mee.
Verloskundigenpraktijk Ridderkerk
Ik heb sinds een half jaar faebook voor de praktijk en we hebben daar hele leuke reacies op gekregen. Wij vragen altijd na een bevalling of we de naam, geslacht en gewicht erop mogen zetten met wel/geen foto. Als ze dit niet willen dan gebeurt het niet!. Daarnaast zetten we er vaak leuke, of interesante weetjes op. Onze clienten vinden het erg leuk.
Ook wij zijn actief in het gebruik van FB. Zwangeren komen zo snel de laatste nieuwtjes te weten en het leuke is dat je vaak direct feedback krijgt. Bijv. een reactie op de foto van de nieuwe waarneemster of onze participatie aan een onderzoek.
De website is statisch en in deze tijd is een medium als FB een uitkomst! Ik zie het gebruik van FB als een nieuw communicatiemiddel met onze cliënten.
Verloskundigenpraktijk Venlo-Blerick
Als zorgprofessional kies ik ervoor om media als FaceBook te vermijden. Social Media hebben ook een erg nare kant, waar weinig tegen te doen is Ik heb slechte ervaringen met concurrerende collega’s die negatieve en onjuiste berichten over onze praktijk via FaceBook verspreiden middels een besloten groep. Ik merk dat mijn cliënten hier veel hinder van ondervinden.
Hoed je voor onprofessioneel gedrag op FaceBook, en voor een onderlinge praktijkenstrijd en wees je als zorgverlener bewust van je geheimhoudingsplicht.
Madelief Verloskundigen Roden
Onze praktijk gebruikt al tijden een facebook account. Ik denk echter wel dat je heel voorzichtig moet zijn met wat je erop zet. Wij gebruiken het dus meer om algemene dingen op te zetten en niet voor reclame doeleinden.
Edith verloskundige .
Verloskundige praktijk Ermelo