Social media zijn al jaren hot. De meeste gebruikers zijn tussen de 18 tot 35 jaar, toevallig ook de leeftijd waarop de meeste vrouwen zwanger raken, dus er liggen kansen voor het oprapen om juist deze groep te benaderen. Toch maken maar weinig verloskundigenpraktijken gebruik van *social media* om met hun cliënten te communiceren of nieuwe cliënten te werven. Vandaar vandaag onze top tien tips om het meeste uit Facebook te halen:

1) Naam: gebruik je eigen (praktijk)naam, dus bij voorbeeld Verloskundigenpraktijk Het Eendje De Meern of in een grotere plaats Verloskundigenpraktijk Visser Amsterdam-West.

2) Volgers: nodig iedereen die je kent uit om je pagina te liken, hoe meer likes een pagina heeft hoe populairder het eruit ziet. Vraag ook actief aan huidige en nieuwe cliënten om je te volgen op Facebook, vermeld het bijvoorbeeld ook standaard in mails die je verstuurt en op je website.

3) Uiterlijk: kleed de pagina aan, net als je website. Upload een foto voor je profiel hier staat uitgelegd hoe dat moet: https://www.facebook.com/help/163248423739693 en voor de achtergrondfoto: https://www.facebook.com/help/190613671010922. Een goed verzorgde Facebook pagina zorgt voor de eerste kennismaking bij zwangeren uit je regio.

4) Adres: Zorg ervoor dat je jouw adres “claimt”, zodat als een zwangere zoekt op een verloskundige praktijk in jouw regio je eruit springt. Hier is een handige stappenlijst om jouw adres toe te voegen: http://allfacebook.com/facebook-places-business_b17578

5) Bijblijven: volg informatie en actualiteiten. Nieuws (ook verloskundig nieuws) vliegt het snelste de wereld rond via social media, zoals Facebook. Als jij de eerste bent met een baanbrekend nieuwtje op je pagina dan komen mensen vaker terug.

6) Contact: Onderhoud het contact met je actieve cliënten: houd de messages in de gaten! Als een cliënt contact zoekt via Facebook dan moet er natuurlijk wel een snelle reactie volgen.

7) About: vul dit vooral aandachtig in, dit is de plek waarop jij jezelf kunt presenteren. Houd het specifiek: als praktijk in Brabant kun je toch geen cliënten uit Groningen begeleiden. Geef je specialiteiten aan, heb jij bij voorbeeld een hele warme praktijk of juist meer een praktische, zakelijke? Hebben jullie een eigen echo-apparaat? Verschillende mensen zoeken verschillende dingen, hier kun jij juist jouw doelgroep aanspreken.

8) Website: vergeet ook niet om je website te vermelden, evenals telefoonnummers en een e-mail adres.

9) Wees actief. Mensen vinden het leuk als ze comments krijgen op hun posts en zullen dan ook meer geneigd zijn om een volgende keer op jouw posts te reageren. Ga discussies aan, beantwoord vragen, zoek andere verloskundigen op en kijk wat die zoal plaatsen. Deel nuttige, geinige of rare informatie. Bedenk wat je volgers grappig of nuttig zouden kunnen vinden en deel dat. Dat kan nieuwe wetgeving zijn of een leuk filmpje over borstvoeding.

10) Plezier. Misschien wel de belangrijkste tip: speel een beetje met Facebook. Misschien krijg je er wel lol in en dan is het opeens helemaal geen moeite meer om dagelijks te kijken of er nog leuke nieuwtjes zijn om te delen, of interessante discussies om aan deel te nemen. Maar wees gewaarschuwd: Facebook kan best wel verslavend zijn…

Maak jij in jouw praktijk al gebruik van Facebook of andere social media? Laat het weten in onderstaand commentaar en moedig je collega’s aan om jullie pagina te “liken”.
En mocht je dit nog niet gedaan hebben vergeet dan natuurlijk niet om de Onatal pagina op Facebook te “liken” 😉