Geachte verloskundigen,

Zoals jullie, op zeer vervelende wijze, gemerkt hebben zijn wij hard bezig om de bereikbaarheid en snelheid van Onatal te verbeteren. Omdat het geen zin heeft een heel technisch verhaal te houden willen wij u toch proberen uit te leggen wat wij nu, en de afgelopen 8 maanden, hebben gedaan om de zaken die de afgelopen tijd zijn voorgevallen te voorkomen.

Start project herinrichten datacenter

In oktober 2011 hebben wij een traject ingezet om klaar te zijn voor de toekomst wat betreft de door u gebruikte webbassed oplossing. Wij hebben een team ingehuurd van specialisten van over de hele wereld die bekend zijn met veel gebruikte webbassed applicaties zoals Onatal.

De oplossing

De oplossingen die wij aan het implementeren zijn, zijn oplossingen die helaas niet kant en klaar te krijgen zijn. De manier van werken in applicaties zoals Onatal hebben oneindig veel voordelen. Het is echter wel zo dat een applicatie als Onatal zeer vernieuwend is en innovativiteit en creativiteit behoeft van degene die deze diensten aanbiedt. Onze diensten zijn vergelijkbaar met Facebook, LinkedIn, Twitter etc. met het grote verschil dat beschikbaarheid voor Onatal vele malen belangrijker is.
Wanneer is er onderhoud?

Wij zijn een van de weinige webbassed applicaties, zij het niet de enige, die gebruikt wordt door een groep mensen waarbij mobiliteit zo belangrijk is en die 24 per dag 7 dagen in de week toegang moeten hebben tot de applicatie. Daarentegen is de groep van dusdanige grootte dat ook de middelen die wij hiervoor hebben beperkt zijn.
Wij doen gepland onderhoud alleen ‘s nachts en in het weekend. Doordat de applicatie 24/7 gebruikt wordt komt het aanpassen van ons datacenter dus nooit gelegen, maar moet wel gebeuren om in de toekomst de bereikbaarheid te kunnen garanderen. Zelfs ‘s nachts in de daluren zijn er continue 300 a 400 gebruikers actief in het systeem. Dit komt mede omdat Onatal ook gebruikt wordt op allerlei mobiele apparaten en de gebruikers hierop ook altijd kunnen inloggen. Dit is een ontzettend groot voordeel, maar maakt onderhoud een stuk lastiger.
Wat hebben wij gedaan?

Wat wij hebben gedaan in de afgelopen maanden is een voorbereiding om ons datacenter fysiek op meerdere locaties gelijktijdig te kunnen laten draaien. Wij hebben deze voorbereiding op onze huidige locatie geimplementeerd en zijn nu bezig om in de aankomende 1 a 2 weken een tweede locatie in te richten zodat er dus ook daadwerkelijk fysiek twee locaties zijn. Dit heeft als groot voordeel dat wanneer er op de ene locatie iets mis gaat de andere locatie dit automatisch overneemt. Dit wordt ook wel redundantie genoemd ofwel dubbel uitgevoerd. Wij zijn de enige aanbieder binnen de verloskunde die deze keuze heeft gemaakt.
Cloud computing
In ons datacenter draaien wij virtuele servers, wat ook wel ‘cloud computing’ wordt genoemd. Dit houdt in dat er op 1 fysieke server meerdere virtuele servers draaien, maar deze dan softwarematig zijn. Wat je hiermee bereikt is dat je de capaciteit van de fysieke servers kunt delen. Je creeert een cluster van fysieke servers waarop nog meer virtuele servers draaien die gebruik kunnen maken van de prestaties van alle servers bij elkaar. Dus wanneer u aan het werk bent en een collega niet kunt u ook gebruik maken van de capaciteit van de server van uw collega. Het ongemak wat u ervaart heeft ook niets te maken met de capaciteit van de fysieke servers maar met de nieuwe softwarematige opzet hiervan. Wij hebben genoeg fysieke servers om 3 maal de huidige groep gebruikers te kunnen bedienen.
Wat hebben we al geimplementeerd?
Wat wij nu hebben geimplementeerd is dat het opschalen van de fysieke servers er niet voor zorgt dat andere daar last van hebben. Ook hebben we ervoor gezorgd dat dit dus locatie onafhankelijk kan. Op deze wijze zorgen we ervoor dat wanneer er zometeen 1 of meerdere fysieke servers uitvallen u als gebruiker hier geen last van heeft. Wat nog een groot voordeel is binnen deze opzet is dat het delen van informatie op een gemakkelijk wijze kan zodat de communicatie binnen de perinatale keten nog gemakkelijker en beter wordt.
Waarom zijn wij op sommige momenten niet bereikbaar?
Helaas is deze operatie niet zonder horten of stoten gegaan. Wij hebben de afgelopen maanden stukje bij beetje de grote overgang geimplementeerd en zijn de afgelopen 3 weken bijna 24 uur per dag bezig geweest om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. De groep mensen binnen ons bedrijf die dit hebben gerealiseerd hebben nu ook de bijnaam panda’s vanwege de donkere kringen rond hun ogen.
Het is onoverkomenlijk dat bij een operatie zoals deze geen moment is dat Onatal niet te bereiken is of dat er een moment is dat de applicatie niet te bereiken is. Ook omdat het een hoge mate van innovativiteit betreft is dit niet altijd te voorkomen ook al bereid je het nog zo goed voor. Hiermee willen wij absoluut niet bagatelliseren dat het niet bereikbaar zijn van de applicatie gewoonweg erg vervelend en frustrerend is als dit een aantal keer achter elkaar gebeurt.
Wij willen u sowieso bedanken voor het geduld en het begrip dat u getoond heeft en ook als er een moment was dat u dit niet had wij dit absoluut begrijpen. Wij zijn met alle middelen die wij hebben ervoor aan het zorgen dat u weer de service en bereikbaar krijgt die u van ons gewend bent.
Hadden jullie dit niet van tevoren kunnen bedenken?
Wij kunnen ook begrijpen als er mensen zijn die denken, hadden jullie dit niet van tevoren kunnen bedenken? Het antwoord hierop is simpelweg nee. De techniek gaat zo hard en er verandert zoveel, dat je met een dienst zoals Onatal continue bezig bent met innoveren om ook over 10 jaar nog steeds mee te kunnen met alle veranderingen die vooral aanwezig zijn binnen de zorg.
Wat heb ik hiermee te maken?

Doordat u naast het gebruik van de programmatuur ook het systeembeheer aan ons heeft uitbesteed heeft u hiermee te maken. Het grote voordeel voor u is dat de kosten voor systeem beheer enorm zijn gedaald. De extra kosten die u betaald voor Onatal inzake systeem beheer staan niet in verhouding tot wat er gebruikelijk voor betaald wordt. Dit kan omdat wij dit voor een grote groep doen.
Dit is ook voor ons een groot voordeel daar wij niet afhankelijk zijn van derden inzake het systeem beheer. Het nadeel is natuurlijk dat wanneer je een grote noodzakelijk aanpassing als deze wilt doorvoeren daar ook deze zelfde groot groep last van heeft. Het is natuurlijk een ander geval wanneer uw laptop opnieuw geinstalleerd moet worden omdat deze is gecrashed en u hierdoor niet verder kan, dan wanneer dit niet fysiek bij u op de praktijk gebeurt.
Waarom doen jullie dit?
Nogmaals excuses, maar wij hopen ook een beetje duidelijk gemaakt te hebben wat de reden is
van het ongemak dat u de afgelopen tijd heeft ervaren. De enige reden hiervoor is om klaar te zijn voor de toekomst en u als gebruiker een nog betere en betrouwbaardere dienst te kunnen leveren.
Wij zullen u beter op de hoogte houden van de vorderingen omtrent de nieuwe opzet die ervoor gaat zorgen dat deze vervelende tijd achter ons ligt en wij weer verder kunnen met het optimaliseren van de applicatie en het verhogen van het gebruikersgemak voor u als gebruiker.
Met vriendelijke groet,
Joost Faassen en Joost Martens