Je website is het belangrijkste platform van je onderneming. Niet alleen is het een bron van informatie voor potentiële en huidige klanten, het is ook een uiting van je ondernemingsmerk en het helpt je bij het ‘vangen’ van mogelijke nieuwe klanten. Althans zo zou het moeten zijn.
In de praktijk blijkt dat voor kleine ondernemers een website een doe-het-zelf project is en helaas nog te vaak op de laatste plaats komt qua tijd en budget. De volgende 5 tips helpen je om van de site van jouw verloskundige praktijk een top platform te maken.
Ontwerp en responsieve site
Iedere aanstaande moeder wil een verloskundige die weet waar ze het over heeft. Professionaliteit en up-to-date kennis is in jouw vak een vereiste en je website is een belangrijke manier om dat over te brengen. Niet alleen wat betreft de juiste kennis, maar ook het uiterlijk van de website. Een gedateerd ogende website leidt – wellicht ten onrechte – tot de conclusie dat een verloskundige op andere gebieden, zoals kennis, ook niet up to date is. De vraag is ook of iemand die geen aandacht schenkt aan het belangrijkste visitekaartje dat ze heeft, wel voldoende professioneel is en oog voor detail heeft. Negatieve beeldvorming kan misschien onjuist en onterecht zijn, maar een oordeel is snel geveld. En verplaats jezelf in de schoenen van een ander; koop jij iets in een winkel waar de etalage niet verzorgd is en de spinnenwebben van het plafond hangen?
Kortom, je site moet een ontwerp hebben dat bij deze tijd hoort. Gemiddeld zou je iedere 2 tot 3 jaar het ontwerp van je website onder de loep moeten nemen. Wanneer heb je jouw site voor het laatst in een nieuw jasje gestoken?
Websites moeten tegenwoordig ook responsief zijn. Dat betekent dat het menu en eventueel andere onderdelen van de site aangepast wordt aan het formaat van het apparaat dat gebruikt wordt om de site te bekijken. Dit is wat anders dan een mobielvriendelijke website. In dat geval wordt de site kleiner weergegeven op een mobiele telefoon en tablet en zijn dus het menu en de letters wel heel erg klein. Dat leest en navigeert niet gemakkelijk. Een responsieve site is goed te zien en te gebruiken op een mobiel en een tablet en is dus gebruikersvriendelijker dan enkel mobielvriendelijk.
Net zoals een aanstaande moeder verwacht dat de verloskundige een dienst op maat verleent, biedt een responsieve site een beleving afgestemd op de bezoeker. Een responsieve site is dus een mooie manier om dat aspect van je merk te versterken.
Blog
Een blog op je site is om meerdere redenen goed. Als je een nieuwe blogpost toevoegt aan je site dan zullen zoekmachines je site opnieuw moeten doorzoeken en vinden ze nieuwe belangrijke zoekwoorden, die ze vervolgens gebruiken om jouw site in de zoekresultaten te tonen. En zoeken via bijvoorbeeld Google is naast mond-tot-mond één van de belangrijkste manieren die nieuwe cliënten gebruiken om jouw praktijk te vinden.
Een andere belangrijke reden voor een blog is dat het een enorme effectieve manier is om je kennis en kunde op een onderhoudende manier ten toon te spreiden. Alle onderwerpen die relevant zijn voor aanstaande moeders en misschien ook wel vaders, kun je de revue laten passeren. Belangrijke informatie voor hen en een belangrijke manier om jouw persoonlijke merk als verloskundige te bouwen.
Je kunt wetenswaardigheden afwisselen met anekdotes en belevenissen en – als de nieuwe ouders het goed vinden – foto’s van nieuwe baby’s of een foto van een deel van het geboortekaartje.
Social Media Deelknoppen
Social media is in deze tijd niet weg te denken als onderdeel van het bouwen van je merk of het uitbreiden van je klantenkring. Denk na over op welke social media jezelf aanwezig wilt zijn: Instagram, Pinterest, Facebook, Google+ of misschien wel Twitter of iets anders. Of misschien wel geen een.
Punt is dat je niet aan alles mee kunt of wilt doen en dat je publiek op verschillende social media aanwezig is. Daarom is het goed om social media deelknoppen toe te voegen aan je site.
Dit is een ander type social media knop dan de volgknoppen. Met volgknoppen geef je bezoekers de mogelijkheid jouw praktijk te volgen op het social media profiel van jouw bedrijf; Facebook bijvoorbeeld. Met deelknoppen geef je bezoekers aan jouw site de mogelijkheid jouw blogpost, foto, of pagina te delen naar de social media die ze zelf gebruiken. Zoals bijvoorbeeld Pinterest of Google+. Dat betekent dat de inhoud van je website gedeeld wordt op social media waar je zelf niet aanwezig hoeft te zijn.
Als mensen jouw content willen delen op hun social media dan is dat een vorm van digitale mond-tot-mond reclame en dat wil en moet je dus zoveel mogelijk bevorderen.
Testimonials
Bezoekers aan je site willen zien dat je deskundig bent. Testimonials, oftewel ervaringen van cliënten, bouwen mee aan je reputatie en aan jouw persoonlijke merk als verloskundige.
Voeg daarom testimonials toe aan je site. Je kunt er een aparte pagina voor maken of ze toevoegen aan specifieke diensten die je verleent. Je kunt een video maken of vragen aan nieuwe vaders en moeders of ze een recensie willen schrijven. Vinden je cliënten dat moeilijk huur dan een professionele tekstschrijver in die dat voor je kan doen. Een vertederende foto van moeder en kind is natuurlijk ook leuk om toe te voegen.
Inschrijfmogelijkheid Nieuwsbrief
Als je op het spoor wilt komen van nieuwe aanstaande moeders die jij kunt helpen als verloskundige dan is het goed hun gegevens te hebben. Biedt ze daarom de mogelijkheid zich te abonneren op je nieuwsbrief of biedt een leuke eGuide met tips aan in ruil voor hun contactgegevens.
Natuurlijk heb je aan alleen voornaam en email adres niet genoeg, dus zorg dat je ook een achternaam en misschien een telefoonnummer krijgt, zodat je ze ook op een andere manier kunt contacteren. Vraag niet teveel gegevens want dat werkt averechts.
Wees niet terughoudend met het delen van je kennis in een eGuide. Het laat wederom zien dat je weet waar je het over hebt en dat je ter zake kundig bent. Wees ook niet terughoudend in het versturen van een nieuwsbrief. Realiseer je dat als je dat maandelijks doet er misschien teveel tijd verloren gaat om een nieuwe cliënte te kunnen toevoegen aan je praktijk.
Met email marketing programma’s zoals Aweber, MailChimp of Constant Contact, kun je verschillende adreslijsten en automatische berichten aanmaken. Daarmee kun je aparte email lijsten creëren voor de verschillende maanden waarin moeders zijn uitgerekend. Bijvoorbeeld: Mei 2014, Juni 2014, Juli 2014 etc. Afhankelijk van wanneer iemand is uitgerekend verstuur je automatische nieuwsbrieven met relevante informatie, want de informatie die in het eerste trimester nodig is, is anders dan een maand voor de geboorte. Zo kun je precies de informatie doseren die nodig is. Je kunt zelfs een onderscheid maken tussen vrouwen die voor de eerste keer moeder worden en vrouwen voor wie het niet meer nieuw is.
Kortom, je website is een bron van informatie voor aanstaande moeders en over jou als deskundige. Bovendien kun je het inzetten voor digitale mond-tot-mond en het vinden van nieuwe cliënten. Heb je vragen over dit artikel stuur dan gerust een mail via het contactformulier op de site van Dots ’n Ink Marketing & Media: http://www.dotsnink.com.
Wanneer heb je jouw site voor het laatst in een nieuw jasje gestoken? Laat het ons weten en laat je webadres achter, zodat wij en je collega’s eens een kijkje kunnen nemen op je website.
Over de auteur: Evelien van ‘t Hoog helpt kleine bedrijven groter te worden met haar small business marketing & media agency Dots ’n Ink. http://www.dotsnink.com. Volg haar op Facebook, LinkedIn, Twitter en Google+.