Als verloskundige met je eigen praktijk is het misschien lastig om te bepalen hoe ver je kunt gaan in het promoten van je bedrijf. Wat voor de één kan, gaat voor de ander te veel te ver. Heb je je eigen praktijk dan val je onder de Nederlandse Reclame Code . De wetgeving voor reclame voor medische beroepen is dus niet van toepassing.

Reclame wordt echter vaak gezien als opdringerig en agressief. Dat is dan de traditionele reclame waarbij een bedrijf de klant ‘opzoekt’ om via TV, radio of advertenties een reclameboodschap te verkondigen. Er is ook een andere aanpak mogelijk. Een zwangere zoekt een verloskundige of iets over zwangerschap, gaat op zoek naar informatie en vindt jou. Deze aanpak past beter bij de huidige tijdsgeest van een mondige consument, nieuwe – online – technologie, de aard van het vak van verloskundige en is integer. Gevonden word je echter niet zo maar, daar moet je wel wat voor doen.

Je moet een uitstekende dienstverlening hebben. Je moet je kennis willen delen. Je moet zowel op het internet als daarbuiten actief zijn. Je moet denken als een uitgever van relevante, nuttige, en leuke informatie over jouw dagelijkse praktijk en vakgebied. En, je moet continu bereid zijn om aan de relatie met je potentiële cliënten te werken.

1. Laat anderen je ambassadeur zijn

Er zijn weinig ondernemers die zo’n goede relatie opbouwen met hun cliënten als een verloskundige. De relatie is langdurig en intiem. Door jou geholpen moeders zijn daarom je beste ambassadeur. Wees niet terughoudend en vraag hen jou aan te bevelen. Beloon ze daarvoor op een manier die voor beide partijen prettig voelt.

2. Testimonials

Vraag hen ook om een testimonial voor je te maken die je op je website, in je social media of in ander voorlichtingsmateriaal kunt gebruiken. Ook hier geldt, wie niet vraagt, wordt vergeten.
Denk na over hoe je dit vorm wilt geven. Je kunt moeders om een quote vragen, je kunt ze (laten) interviewen, je kunt een korte video maken. Misschien is een aanbeveling van een nieuwe vader ook een leuk idee.

3. Website

Als je online gevonden wilt worden dan heb je een website nodig. Belangrijk is dat de informatie op een gestructureerde vorm wordt aangeboden, zodat de bezoeker aan je site kan vinden wat ze zoekt.
En natuurlijk is het belangrijk dat je site gevonden wordt via Google. Om dat laatste te bereiken, is het belangrijk dat je werkt met een vakkundige websitebouwer en tekstschrijver die jouw website kunnen optimaliseren voor zoekmachines. Blijf weg van de goedbedoelende amateur!

4. Blog

Met een blog kun je regelmatig nieuwe informatie aan je website toevoegen. Dat maakt een blog om twee redenen enorm belangrijk. Ten eerste omdat je jezelf neerzet als deskundig en je daardoor potentiële cliënten de informatie biedt die ze zoeken.
Iedere keer als je in een blog schrijft, dan voeg je meer woorden waar op gezocht wordt toe aan je website. Door informatie toe te voegen wordt je site dus beter vindbaar.
De onderwerpen waarover je schrijft, kunnen heel divers zijn. Nieuwe inzichten over borstvoeding, methodes over bevalling, hoe een naam te kiezen, trends in zwangerschapskleding, testimonials van bevallen mama’s, de laatste baby die je ter wereld hebt gebracht. Combineer het nuttige met het menselijke en dagelijkse verhalen. Zorg dat men jouw blog wil lezen

5. Social media

Social media is een blijvertje en een medium als Facebook is een mond-tot-mond reclame versneller. Relevante berichten worden door anderen gedeeld. Plaats een link naar je blog posts, maar deel ook andere waardevolle en interessante informatie die korter van aard is. Verkoop niet!
Op Facebook kun je ook besloten groepen aanmaken waarvan je bijvoorbeeld je cliënten met hun toestemming lid van kunt maken. Zo kun je groepen maken van dames die allemaal rond dezelfde datum zijn uitgerekend. Binnen de groep kun je hun vragen beantwoorden en je biedt zwangeren de mogelijkheid om gezamenlijk hun zwangerschap te ervaren.

6. eGuides

Schrijf, in aanvulling op bestaande voorlichtingsmaterialen, een digitale gids die men van je site kan downloaden. Met jouw ervaring heb je zeker wat te melden. Bijvoorbeeld, een gids met 10 tips over voeding die je het best kunt eten tijdens je zwangerschap, met lekkere recepten erbij. Of een gids met de 25 meest hardnekkige bakerpraatjes en hoe het echt zit.
Zorg voor een goed geschreven verhaal. Laat het opmaken met het logo van jouw praktijk en bied het als PDF-bestand aan. Zorg wel dat je, in ruil voor jouw gids, het email adres van de geïnteresseerde krijgt.

7. Email Marketing

Het belangrijkste element van deze aanpak is het hebben van een email marketing plan. ‘Vang’ de bezoekers aan jouw site of die je eGuide downloadt in je email marketing software en stuur ze regelmatig een nieuwsbrief.
Probeer je lezers in te delen in drie groepen: degenen die nog geen cliënt zijn, de dames die je momenteel begeleidt, en degenen die recent bevallen zijn. Voor ieder van die groepen kun je nieuwsbrieven zo instellen dat de dames informatie krijgen die voor hen nuttig is op het moment dat het relevant is.

8. Lezingen & Presentaties

Geef lezingen en presentaties over zaken die voor aanstaande moeders en zwangeren relevant zijn. Werk samen met andere partijen die dezelfde doelgroep hebben. Dat kan een verzekeringskantoor zijn die een nieuw product voor gezinnen heeft, of een kinderdagverblijf dat een informatiedag organiseert. Of organiseer je eigen evenement.
Het is belangrijk dat je de namen van de aanwezigen vergaart, zodat je ze toe kunt voegen aan je nieuwsbriefbestand. Je kunt een lijst rond laten gaan of je kunt een lege vissenkom neerzetten waarin vrouwen hun gegevens kunnen doen. Als beloning daarvoor kunt je iets leuks verloten.

9. Offline media

Kijk of je columns kunt schrijven voor een lokale krant of regionaal tijdschrift . Of misschien kun je op regelmatige basis een item doen voor lokale radio of TV.
Belangrijk is om relevante en nuttige informatie te geven en jezelf neer te zetten als de verloskundige waar zwangeren graag door begeleid willen worden.

10. Schrijf een boek

Schrijf een boek over je ervaringen als verloskundige en doorspek het met nuttige tips. Natuurlijk rekening houdend met je geheimhoudingsplicht en privacy van cliënten.

Met deze 10 manieren kun je op een integere manier je praktijk promoten. Als je er vragen over hebt of ideeën wilt toetsen dan kun je gedurende een maand na publicatie van dit artikel terecht in de Facebook groep Marketing voor Verloskundigen: https://www.facebook.com/groups/MarketingVoorVerloskundigen/.

Over de auteur: Pepita Bos (http://www.pepitabos.com) leert ondernemers wereldwijd hun marketing te verbeteren. Volg haar op Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+, of Pinterest.